Zakladatelem společnosti je Antonín Vodrhánek s bydlištěm v Praze 4, Písnická 650, 142 00. Společnost byla založena 24. května 1995. Za společnost jedná statutární orgán, kterým je jednatel Antonín Vodrhánek.
Předmětem činnosti společnosti je skladování a distribuce papírenského zboží. Společnost vlastní sklad v místě svého sídla a několik nákladních automobilů značky Ford, k distribuci svého zboží.
Jedná se o malou společnost, tomu odpovídají pouze dvě úrovně řízení a malý počet organizačních jednotek. Stejně tak i počet pracovníků.
Vedení | majitel |
---|---|
Útvar skladování | 4 pracovníci |
Útvar přepravy | 4 pracovníci |
Ekonomický útvar | 2 pracovníci |
Celkem | 11 osob |
Dle potřeby najímá společnost dočasné pracovníky (brigádníky) a to zejména do útvaru skladování, vyjímečně i do útvaru přepravy. Všechny organizační jednotky působí v sídle podniku.
Funkce každé organizační jednotky se dají rozdělit na dvě obecné skupiny:
Majitel Antonín Vodrhánek vložil do společnosti vklad ve výši 1650 tis. Kč. Jeho vklad byl již 100% splacen. Základní jmění společnosti činí tedy 1650 tis. Kč.
Rozvaha společnosti Papír Antonín s.r.o. k 31.12.1998 (v tis. Kč) | |||
---|---|---|---|
Fixní aktiva | Vlastní pasiva | ||
Hmotná dl. aktiva | 1250 | Vlastní kapitál | 1650 |
Budovy | 980 | Nerozdělený zisk | 354 |
Ostatní | 270 | Cizí pasiva | |
Oprávky | -145 | Úvěr u KB | 1660 |
Oběžná aktiva | Dodavatelé | 434 | |
Zboží | 2578 | Zaměstnanci | 90 |
Odběratelé | 478 | Přijaté zálohy | 27 |
Běžný účet | 120 | Daně | 120 |
Peníze | 54 | ||
Σ Aktiv | 4335 | Σ Pasiv | 4335 |
Zisky společnosti sice v průběhu posledních tří let klesají, ale společnost stále vykazuje vysoký obrat:
Výsledovka společnosti Papír Antonín s.r.o. za rok 1998 (v tis. Kč) | |||
---|---|---|---|
Náklady | Výnosy | ||
Nákupní cena zboží | 4567 | Tržby | 7372 |
Odpisy | 256 | ||
Mzdové náklady | 1512 | ||
Náklady na mot. vozidla | 524 | ||
Elektrická energie | 121 | ||
Ostatní | 136 | ||
Zisk | 256 | ||
Σ Nákladů | 7372 | Σ Výnosů | 7372 |
SWOT faktor | Příčina | Navrhovaná akce |
---|---|---|
![]() |
Nedávno zakoupená kvalitní vozidla | V budoucnu nakupovat vozidla od stejného dodavatele/stejné značky. Pečlivou údržbou vozidel zajistit dlouhou životnost. |
![]() |
Zkušení a opatrní řidiči | Speciální prémie pro řidiče, za určité období bez nehod. |
![]() |
Nevyhovující skladiště | Zajistit lepší skladovací prostory, příp. zrekonstruovat a dovybavit stávající. |
![]() |
Málo stálých zákazníků | Nabídnutí slev pro pravidelné objednávky, případně jiných výhod (informace o nových druzích zboží...) |
![]() |
Předpoklad majitele o možném využití pro řízení společnosti. | Zajištění aktuálnosti stávajícího hardwarového a softwarového vybavení. |
![]() |
Neznalost používání a možností využití. | Zjištění možností využití vlastní výpočetní techniky. Zaškolení pracovníků společnosti. |
![]() |
Dobře navržený systém předávaní informací mezi vedením a ekonomickým útvarem | Udržení dosavadního stavu systému a rozšíření i na ostatní útvary společnosti, s možností využití výpočetní techniky. |
![]() |
Kvalitní výběr při nákupu | Zachovat stávající kvalitu i kvantitu. |
![]() |
Nevyhovující skladiště | Viz. Omezená doba skladování zboží |
![]() |
Kvalitní výběrová řízení v minulosti | Udržet si kvalifikované pracovníky. |
![]() |
Špatný proces vyřizování objednávek | Zlepšení procesu vyřizování objednávek, využití výpočetní techniky. |
SWOT faktor | Příčina | Navrhovaná akce |
---|---|---|
![]() |
Výhodná smlouva s dodavatelem | Pokračovat se spolupráci se stávajícím dodavatelem. |
![]() |
Vysoká cena na trhu | Pečlivou evidencí a eliminací nadbytečných jízd snížit spotřebu pohonných hmot. |
![]() |
Špatná ekonomická situace státu | Snížení nákladů a získání nových zákazníků (rozesílání ceníků, objednání reklamy, prezentace prostřednictvím Internetu). Možnost dodatečného zisku umístněním reklamy na svých vozidlech. |
![]() |
Všeobecné vyšší mzdové požadavky | Omezení počtu pracovníků. Tato možnost je ve všech třech útvarů společnosti, zejména pak v útvaru skladování. |
Pro podrobný popis jsem si vybral Útvar skladování, jeho funkce jsou již zmíněny v kapitole funkce organizačních jednotek. Před tím, než provedu podrobnou analýzu tohoto útvaru, zmíním se o celkovém stavu využití výpočetní techniky ve společnosti.
V průběhu roku 1998 bylo vedením společnosti zakoupeno několik osobních počítačů (PC) u společnosti Vikomt CZ. Na jejich základě byla vytvořena lokální počítačová síť. Tyto počítače byly následovně rozděleny mezi jednotlivé útvary společnosti:
Vedení | 1 |
Útvar skladování | 3 |
Útvar přepravy | 1 |
Ekonomický útvar | 2 |
Celkem | 7 |
---|
Správa počítačové sítě byla svěřena útvaru skladování, protože její pracovníci měli největší zkušenosti v tomto oboru. Navíc byl zaměstnán správce počítačové sítě, který je podřízen útvaru skladování.
Ve společnosti jsou nyní využívány takovéto počítače:
Monsoon Attacus Plus | 4 |
Monsoon Attacus | 2 |
Compaq Armada 15XX | 1 |
Monsoon Attacus Plus: procesor Intel Celeron A 300 Mhz,
128 kb cache, 32 MB DIMM SDRAM, 2.1 GB HD, CD-ROM 32x
Monsoon Attacus: procesor Intel Pentium II 200 Mhz,
512 kb cache, 32 MB DIMM SDRAM, 3.2 GB HD, CD-ROM 32x
Compaq Armada 15XX: notebook, procesor Intel Pentium 233 Mhz
MMX, 16 MB, 2.1 GB HD, CD-ROM 20x
Právě ve stavu software spočívají nízké možnosti využití výpočetní techniky ve této společnosti. Je zde využíván pouze základní běžný software a většina pracovníků není proškolena ani v jeho využívání. Z toho vyplývá velmi "primitivní" využití výpočetní techniky.
OS Windows 95 (OEM) | všechny počítače |
MS Word 97 (OEM) | všechny počítače |
balík MS Office | útvar skladování |
balík MS Office Professional | 1 počítač v útvaru skladování |
balík 602proPC Standard | vedení společnosti |
Z tohoto software je běžnými pracovníky využíván zejména MS Word, zkušenější uživatelé využívají i MS Excel (pouze útvar skladování). Využití těchto prostředků je pouze na velmi jednoduché úrovni, společnost nemá např. ani definovanou jednotnou hlavičku korespondence a pod.
Počítačová síť ve společnosti je typu Ethernet a využívá strukturovanou kabeláž. Přípojná místa do sítě byla zavedena do všech prostor společnosti, tedy i tam kde v současnosti nejsou žádné osobní počítače.
Síť je obsluhována jedním serverem Compaq Server Pro Liant 1600 (procesor Pentium 400 Mhz, 256 MB DIMM, 9.1 GB SCSI-3 HD)
Společnost je napojena na Internet prostřednictvím služby Internet On-Line společnosti SPT Telecom a využívá služeb World Wide Web, E-mail a dalších.
Několik let po založení společnosti nebyla výpočetní technika vůbec využívána. V roce 1997 byly zakoupeny první počítače, které nebyly zapojeny do sítě. Jeden z nich byl využíván v útvaru skladování pro vedení skladové evidence. Využívali se různé tabulkové kalkulátory, nakonec i program MS Excel. Teprve po přijetí správce počítačové sítě byl na jeho návrh zakoupena 1 licence programu MS Access a vedení skladové evidence v současnosti probíhá v tomto produktu.
Útvar skladování nezískává žádné informace, ať již z ostatních útvarů, z vedení nebo z okolí podniku, prostředky výpočetní techniky. Veškerá komunikace probíhá papírovými formuláři a pod.
Z informačního hlediska má útvar skladování následující funkce:
Základní problémy současného stavu využití výpočetní techniky a informačních systémů ve společnosti:
Údaje o zboží jsou sice uchovávány v elektronické podobě, ale není využito možností z toho vyplývajících (elektronické a automatické zpracování těchto dat). Samotný způsob uchování není příliš efektivní (špatné využití možností softwaru).
Nejsou využity možnosti výpočetní techniky při předávání dat mezi útvarem skladování a ostatními útvary, vedením a okolím podniku. To prodlužuje dobu odezvy na objednávky. Zároveň se zvyšuje možnost chyb při několikanásobném přepisování informací. S tím souvisí vyšší nároky na množství pracovní síly související s vedením účetnictví a evidence.
Souvisí s předcházejícími dvěma problémy. Dále je tento problém způsoben poměrně často stávající se situací, kdy si odběratel objedná zboží, které není na skladě.
Skladová evidence | |
---|---|
klíč. atr. | Číslo skladové evidence |
atributy | Datum |
Řádek skladové evidence | |
klíč. atr. | Číslo skladové evidence Číslo řádku |
atributy | Číslo skladové karty |
Zboží na skladě (skladová karta) | |
klíč. atr. | Číslo řádku objednávky dodavateli |
atributy | Zbývající množství Místo uskladnění |
Druh zboží | |
klíč. atr. | Kód zboží |
atributy | Název zboží Jednotka množství |
Dodávané zboží | |
klíč. atr. | Kód zboží IČO dodavatele |
atributy | Cena za jednotku množství Kvalita |
Dodavatel | |
klíč. atr. | IČO dodavatele |
atributy | Jméno společnosti Právní forma společnosti Adresa Telefonní číslo Kontaktní osoba Číslo účtu |
Objednávka dodavateli | |
klíč. atr. | Číslo objednávky dodavateli |
atributy | IČO dodavatele Datum vystavení Vyřízena? |
Řádek objednávky dodavateli | |
klíč. atr. | Číslo objednávky dodavateli Řádek objednávky |
atributy | Kód zboží Množství |
Reklamace | |
klíč. atr. | Číslo reklamace |
atributy | Číslo objednávky dodavateli Řádek objednávky Důvod reklamace Odeslána? Přijata? |
Objednávka odběratele | |
klíč. atr. | Číslo objednávky odběratele |
atributy | IČO odběratele Datum přijetí Vyřízena? |
Řádek objednávky dodavatele | |
klíč. atr. | Číslo objednávky odběratele Řádek odběratele |
atributy | Kód zboží Množství |
Odběratel | |
klíč. atr. | IČO odběratele |
atributy | Jméno společnosti Právní forma společnosti Adresa Telefonní číslo Kontaktní osoba Číslo účtu |