Každé ráno když jsem se probouzel jsem řešil neustále ten samý problém: vstát hned a jít do školy jako každý řádný a pečlivý student nebo to odložit o hodinku nebo víc a nebo si dokonce udělat dnes takové malé prázdniny? Tento problém sice již neřeším, protože od 1. dubna ve škole pracuji jako programátor, takže vstát musím, ale stejně bych rád popsal ten složitý proces, kterým jsem se každý den dostával k optimálnímu řešení.
Moje rozhodování bylo samozřejmě ovlivněno z velké části mojí momentální náladou a pocity, ale nejenom jimi. Podstatný vliv měly další dodatečné informace, které se týkali hlavně toho, co mě ten den mělo čekat a dále také alternativní možnosti, kterými jsem mohl ten den svoje školní povinnosti nahradit.
Informace, které jsem potřeboval k rozhodnutí se dají rozdělit do několika skupin, samozřejmě toto rozdělení může být provedeno podle různých kritérií (odkud se dají získat, význam ...). Já jsem je rozdělil, podle toho čeho se týkají.
Následující tabulka je přehledem základních informací z uvedených skupin, ukazuje jejich zdroj, způsob vyjádření, náklady na získání a dobu potřebnou k získání.
Zdroj inf. | Způsob vyjádření inf. | Náklady na získání inf. | Doba potřebná pro získání inf. | Doba platnosti inf. | |
---|---|---|---|---|---|
Zdravotní stav | Já | Slovní a subjektivní | Téměř žádné + praxe pro větší objektivitu | Velmi krátká | 1 den |
lékař | Slovní a více objektivní | Ztráta času a potencionálně i zaplacení prohlídky | Řádově desítky minut až hodiny | Několik dnů | |
Nálada | Já | Slovní a subjektivní | Téměř žádné | Velmi krátká | Desítky minut až hodiny |
Den v týdnu/svátky | Zkušenost, přátelé, média | Slovní a objektivní | Téměř žádné | Minuty | Den v týdnu: neomezená, svátky: prakticky neomezená |
Zvláštní události ve škole | Školní informační zdroje (nástěnky) | Slovní | V závislosti na "medializaci" události | Do konání nebo zrušení akce | |
Alternativy | Přátelé, média | Slovní | V závislosti na zdroji informací. | Do konání nebo zrušení akce | |
Dopravní zácpa, bomba v metru | Média | Dopravní zácpa: číselný jako subjektivní odhad, Bomba: objektivní | Překonání ranního odporu k čemukoliv, včetně sledování televize. | Minuty | V závislosti na vážnosti situace |
Netekoucí voda ve škole... | Škola | Slovní a objektivní | Podle včasnosti upozornění o vzniklé situaci | Do ukončení stavu | |
Test/zkouška | Učitelé, škola... | Číselný a objektivní | V závislosti na frekvenci předchozí návštěvy příslušného cvičení/přednášky | Do data konání nebo zrušení termínu testu/zkoušky | |
Zvláštní studijní povinnosti | Škola, studijní referentky | Slovní a objektivní | Podle způsobu zveřejnění a množství studentů, kterých se povinnost týká. | Do data splnění povinnosti, u pravidelně se opakujících povinností neomezeně |