Zakladatelem společnosti je Antonín Vodrhánek s bydlištěm v Praze 4, Písnická 650, 142 00. Společnost byla založena 24. května 1995. Za společnost jedná statutární orgán, kterým je jednatel Antonín Vodrhánek.
Předmětem činnosti společnosti je skladování a distribuce papírenského zboží. Společnost vlastní sklad v místě svého sídla a několik nákladních automobilů značky Ford, k distribuci svého zboží.
Jedná se o malou společnost, tomu odpovídají pouze dvě úrovně řízení a malý počet organizačních jednotek. Stejně tak i počet pracovníků.
| Vedení | majitel |
|---|---|
| Útvar skladování | 4 pracovníci |
| Útvar přepravy | 4 pracovníci |
| Ekonomický útvar | 2 pracovníci |
| Celkem | 11 osob |
Dle potřeby najímá společnost dočasné pracovníky (brigádníky) a to zejména do útvaru skladování, vyjímečně i do útvaru přepravy. Všechny organizační jednotky působí v sídle podniku.
Funkce každé organizační jednotky se dají rozdělit na dvě obecné skupiny:
Majitel Antonín Vodrhánek vložil do společnosti vklad ve výši 1650 tis. Kč. Jeho vklad byl již 100% splacen. Základní jmění společnosti činí tedy 1650 tis. Kč.
| Rozvaha společnosti Papír Antonín s.r.o. k 31.12.1998 (v tis. Kč) | |||
|---|---|---|---|
| Fixní aktiva | Vlastní pasiva | ||
| Hmotná dl. aktiva | 1250 | Vlastní kapitál | 1650 |
| Budovy | 980 | Nerozdělený zisk | 354 |
| Ostatní | 270 | Cizí pasiva | |
| Oprávky | -145 | Úvěr u KB | 1660 |
| Oběžná aktiva | Dodavatelé | 434 | |
| Zboží | 2578 | Zaměstnanci | 90 |
| Odběratelé | 478 | Přijaté zálohy | 27 |
| Běžný účet | 120 | Daně | 120 |
| Peníze | 54 | ||
| Σ Aktiv | 4335 | Σ Pasiv | 4335 |
Zisky společnosti sice v průběhu posledních tří let klesají, ale společnost stále vykazuje vysoký obrat:
| Výsledovka společnosti Papír Antonín s.r.o. za rok 1998 (v tis. Kč) | |||
|---|---|---|---|
| Náklady | Výnosy | ||
| Nákupní cena zboží | 4567 | Tržby | 7372 |
| Odpisy | 256 | ||
| Mzdové náklady | 1512 | ||
| Náklady na mot. vozidla | 524 | ||
| Elektrická energie | 121 | ||
| Ostatní | 136 | ||
| Zisk | 256 | ||
| Σ Nákladů | 7372 | Σ Výnosů | 7372 |
| SWOT faktor | Příčina | Navrhovaná akce |
|---|---|---|
| Nedávno zakoupená kvalitní vozidla | V budoucnu nakupovat vozidla od stejného dodavatele/stejné značky. Pečlivou údržbou vozidel zajistit dlouhou životnost. | |
| Zkušení a opatrní řidiči | Speciální prémie pro řidiče, za určité období bez nehod. | |
| Nevyhovující skladiště | Zajistit lepší skladovací prostory, příp. zrekonstruovat a dovybavit stávající. | |
| Málo stálých zákazníků | Nabídnutí slev pro pravidelné objednávky, případně jiných výhod (informace o nových druzích zboží...) | |
| Předpoklad majitele o možném využití pro řízení společnosti. | Zajištění aktuálnosti stávajícího hardwarového a softwarového vybavení. | |
| Neznalost používání a možností využití. | Zjištění možností využití vlastní výpočetní techniky. Zaškolení pracovníků společnosti. | |
| Dobře navržený systém předávaní informací mezi vedením a ekonomickým útvarem | Udržení dosavadního stavu systému a rozšíření i na ostatní útvary společnosti, s možností využití výpočetní techniky. | |
| Kvalitní výběr při nákupu | Zachovat stávající kvalitu i kvantitu. | |
| Nevyhovující skladiště | Viz. Omezená doba skladování zboží | |
| Kvalitní výběrová řízení v minulosti | Udržet si kvalifikované pracovníky. | |
| Špatný proces vyřizování objednávek | Zlepšení procesu vyřizování objednávek, využití výpočetní techniky. |
| SWOT faktor | Příčina | Navrhovaná akce |
|---|---|---|
| Výhodná smlouva s dodavatelem | Pokračovat se spolupráci se stávajícím dodavatelem. | |
| Vysoká cena na trhu | Pečlivou evidencí a eliminací nadbytečných jízd snížit spotřebu pohonných hmot. | |
| Špatná ekonomická situace státu | Snížení nákladů a získání nových zákazníků (rozesílání ceníků, objednání reklamy, prezentace prostřednictvím Internetu). Možnost dodatečného zisku umístněním reklamy na svých vozidlech. | |
| Všeobecné vyšší mzdové požadavky | Omezení počtu pracovníků. Tato možnost je ve všech třech útvarů společnosti, zejména pak v útvaru skladování. |
Pro podrobný popis jsem si vybral Útvar skladování, jeho funkce jsou již zmíněny v kapitole funkce organizačních jednotek. Před tím, než provedu podrobnou analýzu tohoto útvaru, zmíním se o celkovém stavu využití výpočetní techniky ve společnosti.
V průběhu roku 1998 bylo vedením společnosti zakoupeno několik osobních počítačů (PC) u společnosti Vikomt CZ. Na jejich základě byla vytvořena lokální počítačová síť. Tyto počítače byly následovně rozděleny mezi jednotlivé útvary společnosti:
| Vedení | 1 |
| Útvar skladování | 3 |
| Útvar přepravy | 1 |
| Ekonomický útvar | 2 |
| Celkem | 7 |
|---|
Správa počítačové sítě byla svěřena útvaru skladování, protože její pracovníci měli největší zkušenosti v tomto oboru. Navíc byl zaměstnán správce počítačové sítě, který je podřízen útvaru skladování.
Ve společnosti jsou nyní využívány takovéto počítače:
| Monsoon Attacus Plus | 4 |
| Monsoon Attacus | 2 |
| Compaq Armada 15XX | 1 |
Monsoon Attacus Plus: procesor Intel Celeron A 300 Mhz,
128 kb cache, 32 MB DIMM SDRAM, 2.1 GB HD, CD-ROM 32x
Monsoon Attacus: procesor Intel Pentium II 200 Mhz,
512 kb cache, 32 MB DIMM SDRAM, 3.2 GB HD, CD-ROM 32x
Compaq Armada 15XX: notebook, procesor Intel Pentium 233 Mhz
MMX, 16 MB, 2.1 GB HD, CD-ROM 20x
Právě ve stavu software spočívají nízké možnosti využití výpočetní techniky ve této společnosti. Je zde využíván pouze základní běžný software a většina pracovníků není proškolena ani v jeho využívání. Z toho vyplývá velmi "primitivní" využití výpočetní techniky.
| OS Windows 95 (OEM) | všechny počítače |
| MS Word 97 (OEM) | všechny počítače |
| balík MS Office | útvar skladování |
| balík MS Office Professional | 1 počítač v útvaru skladování |
| balík 602proPC Standard | vedení společnosti |
Z tohoto software je běžnými pracovníky využíván zejména MS Word, zkušenější uživatelé využívají i MS Excel (pouze útvar skladování). Využití těchto prostředků je pouze na velmi jednoduché úrovni, společnost nemá např. ani definovanou jednotnou hlavičku korespondence a pod.
Počítačová síť ve společnosti je typu Ethernet a využívá strukturovanou kabeláž. Přípojná místa do sítě byla zavedena do všech prostor společnosti, tedy i tam kde v současnosti nejsou žádné osobní počítače.
Síť je obsluhována jedním serverem Compaq Server Pro Liant 1600 (procesor Pentium 400 Mhz, 256 MB DIMM, 9.1 GB SCSI-3 HD)
Společnost je napojena na Internet prostřednictvím služby Internet On-Line společnosti SPT Telecom a využívá služeb World Wide Web, E-mail a dalších.
Několik let po založení společnosti nebyla výpočetní technika vůbec využívána. V roce 1997 byly zakoupeny první počítače, které nebyly zapojeny do sítě. Jeden z nich byl využíván v útvaru skladování pro vedení skladové evidence. Využívali se různé tabulkové kalkulátory, nakonec i program MS Excel. Teprve po přijetí správce počítačové sítě byl na jeho návrh zakoupena 1 licence programu MS Access a vedení skladové evidence v současnosti probíhá v tomto produktu.
Útvar skladování nezískává žádné informace, ať již z ostatních útvarů, z vedení nebo z okolí podniku, prostředky výpočetní techniky. Veškerá komunikace probíhá papírovými formuláři a pod.
Z informačního hlediska má útvar skladování následující funkce:
Základní problémy současného stavu využití výpočetní techniky a informačních systémů ve společnosti:
Údaje o zboží jsou sice uchovávány v elektronické podobě, ale není využito možností z toho vyplývajících (elektronické a automatické zpracování těchto dat). Samotný způsob uchování není příliš efektivní (špatné využití možností softwaru).
Nejsou využity možnosti výpočetní techniky při předávání dat mezi útvarem skladování a ostatními útvary, vedením a okolím podniku. To prodlužuje dobu odezvy na objednávky. Zároveň se zvyšuje možnost chyb při několikanásobném přepisování informací. S tím souvisí vyšší nároky na množství pracovní síly související s vedením účetnictví a evidence.
Souvisí s předcházejícími dvěma problémy. Dále je tento problém způsoben poměrně často stávající se situací, kdy si odběratel objedná zboží, které není na skladě.
| Skladová evidence | |
|---|---|
| klíč. atr. | Číslo skladové evidence |
| atributy | Datum |
| Řádek skladové evidence | |
| klíč. atr. | Číslo skladové evidence Číslo řádku |
| atributy | Číslo skladové karty |
| Zboží na skladě (skladová karta) | |
| klíč. atr. | Číslo řádku objednávky dodavateli |
| atributy | Zbývající množství Místo uskladnění |
| Druh zboží | |
| klíč. atr. | Kód zboží |
| atributy | Název zboží Jednotka množství |
| Dodávané zboží | |
| klíč. atr. | Kód zboží IČO dodavatele |
| atributy | Cena za jednotku množství Kvalita |
| Dodavatel | |
| klíč. atr. | IČO dodavatele |
| atributy | Jméno společnosti Právní forma společnosti Adresa Telefonní číslo Kontaktní osoba Číslo účtu |
| Objednávka dodavateli | |
| klíč. atr. | Číslo objednávky dodavateli |
| atributy | IČO dodavatele Datum vystavení Vyřízena? |
| Řádek objednávky dodavateli | |
| klíč. atr. | Číslo objednávky dodavateli Řádek objednávky |
| atributy | Kód zboží Množství |
| Reklamace | |
| klíč. atr. | Číslo reklamace |
| atributy | Číslo objednávky dodavateli Řádek objednávky Důvod reklamace Odeslána? Přijata? |
| Objednávka odběratele | |
| klíč. atr. | Číslo objednávky odběratele |
| atributy | IČO odběratele Datum přijetí Vyřízena? |
| Řádek objednávky dodavatele | |
| klíč. atr. | Číslo objednávky odběratele Řádek odběratele |
| atributy | Kód zboží Množství |
| Odběratel | |
| klíč. atr. | IČO odběratele |
| atributy | Jméno společnosti Právní forma společnosti Adresa Telefonní číslo Kontaktní osoba Číslo účtu |